zondag 13 januari 2008

Gieter

Bij deze opdracht was het de bedoeling dat je een gebruiksvoorwerp uitkoos. Ik had gekozen voor een gieter. Je moest uit gaan zoeken van wat voor materiaal het voorwerp was gemaakt en hoe. Vervolgens moest je een ander materiaal kiezen en daar dan hetzelfde voorwerp van maken, maar wel zodat deze zijn functie enz. zou behouden. Je moest ook proberen om een zo groot mogelijke uitdaging te zoeken.

De gieter die ik gekozen had:
Ik had besloten dat ik het van plantaardig materiaal wilde maken, ben met typha gras en cornus takken aan de slag gegaan. Het was lastig om het dan ook waterdicht te krijgen. Hier een proefje met kaarsvet en typha gras:
Een proefje met waterglas en typha gras. Dat was helemaal niks het waterglas gaat brokkelen en je moet er wel zo veel lagen op doen wil het waterdicht worden. Het wordt ook vrij zwaar.
Hier heb ik met cornus wat geweven om te kijken of het wat zou zijn. Het was alleen veel te grof.
Ik heb het typha gras helemaal fijn geknipt en gemengd met hars en verdikkingsmiddel. Dat werkte beter en je kreeg een mooi resultaat.

Vervolgens ben ik na gaan denken over de vorm. Omdat ik een plantaardig materiaal had genomen vond ik het ook leuk om er een plantaardige vorm van te maken. De calla was mijn inspiratiebron.Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met mallen, en klei voor de vorm. Omdat de tijd krap was (moest allemaal in 1 dag gebeuren omdat de werkplaats niet meer open was voor de beoordeling) is de vorm nog niet precies geworden zoals ik gewild had.


Hoe de gieter uiteindelijk geworden is:



De gieter in zijn functie:
Eindcijfer: 8

1 opmerking:

Anoniem zei

Hee Erika!!

Wow wat een geweldige kunstige ideeën....iets waar je trots op kan zijn!

hoe gaat het verder met je?
lukt het allemaal nog met de studie en de combinatie van Goes met het vele reizen....vind het erg knap van je dat je al zoveel hebt bereikt.

stiekem stuur ik je ook een berichtje omdat wij bij het Bloemenpaleis iemand zoeken, en natuurlijk dachten we ook aan jou!
maar goed, we weten ook dat je naar school gaat enzovoort, en niet veel tijd over hebt! maar we kunnen het proberen ;-).
hoop wat van je te horen, veel succes met alles wat je nog gaat doen!

liefs angelique uit de Bloementjes